نوشته شده توسط : یاسر مهرانـی

 

نگاهی به ده مورد از عجیبترین ساخته های دست بشر!   

 

 

1-اهرام ثلاثه:

اهرام مصر


مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود.[۲] قدمت اهرام جیزه به سلسله چهارم مصر می‌رسد که نام‌های آنها عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. که خوفو بزرگترین شان و یکی از عجایب هفت گانه است.

 


2-دیوار چین:

دیوار چین


این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است. این اثر سال ۱۹۸۷ در "فهرست میراث جهانی" ثبت شد.
این ادعا که این دیوار تنها پدیده انسانی است که از فضا قابل رویت می باشد، بارها تکذیب شده است ولی هنوز در باور عوام جا دارد.
تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد. حکومت وقت چین برای جلوگیری از حملات ملیت‌های شمالی، برجهای آتش برای خبر رسانی و یا قلعه‌های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد . در دوره حکمرانی سلسله‌های بهار و پاییز و کشورهای جنگجو، میان دوک‌ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه‌های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ قبل از میلاد، امپراتور چین شی خوان پس از به وحدت رساندن چین، دیوارهای دوک‌ها را به هم متصل کرد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه‌ها در آمد . او می خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند.

 



3-تاج محل:


آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه بنا به وصیت همسرش تصمیم گرفت با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد.

 


4-ماچو پیچو:

ماچو پیچو


به معنی قلهٔ قدیمی، یک محوطه باستانی به جا مانده از آثار دورهٔ اینکاها می‌باشد که در ارتفاع ۲٬۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنهٔ کوه در بالای درهٔ اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشدهٔ اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو احتمالأ شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها می‌باشد.

این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌شده و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده‌است. برای قرن‌ها فراموش شده‌بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است. این اثر در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی‌شد. پس از آن، ماچو پیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.

 



5-بالی:

بالی


بالی جزیره‌ای است واقع در کشور اندونزی که از مراکز گردشگری مهم جهان به شمار می‌رود. مختصات آن ۸° ۲۵′ ۲۳″ جنوبی و ۱۱۵° ۱۴′ ۵۵″ شرقی است. جزیرهٔ بالی جزو یک رشته‌جزایر است که جزیرهٔ جاوه در غرب آن و جزیرهٔ لومبوک در شرق آن قرار گرفته‌است. هنرهای گوناگون همچون رقص، تندیسگری، نگارگری، چرمگری، فلزکاری و بویژه موسیقی سبک گامِلان در این جزیره در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

 



 
6-انکگور وات:

انکگور وات


انگکور وات نام مجموعه‌ای از معابد است که در اوایل سدهٔ دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم در انگکور در کامبوج ساخته شد تا پرستشگاه حکومتی و پایتخت او قرار گیرد. این معبد که در ابتدا معبدی هندو بود و به ویشنو، خدای هندیان تقدیم شده بود پس از ورود آیین بودا به معبدی بودایی بدل شد. انگکور وات که تا به‌امروز به‌خوبی حفظ شده است هنوز هم تنها پرستشگاهی است که از زمان ساختش تا کنون به عنوان یک مرکز مذهبی استفاده می‌شود.

این معبد بزرگترین بنای مذهبی در جهان است و معماری اصیل خمری را می‌توان در آن مشاهده نمود. انگکور وات که اصلی‌ترین جاذبهٔ گردشگری کامبوج است، نشان ملی آن کشور نیز به‌شمار می‌آید و طرح آن بر روی پرچم کامبوج نیز نقش بسته است.

«انگکور وات» ترکیبی امروزی به معنای «پرستشگاه شهر» است. «انگکور» شکل بومی کلمهٔ نوکور است که از واژهٔ سانسکریت ناگارا (नगर) به‌معنای پایتخت یا شهر گرفته شده و «وات» نیز واژهٔ خمری برای معبد است. پیشتر این معبد به Preah Pisnulok شناخته می‌شد که لقب پس از مرگ بنیان‌گذارش شاه سوریاوارمان دوم بود.


 


7-شهر ممنوعه:

شهر ممنوعه


شهری قدیمی در منطقه پکن، پایتخت کشور چین است و یکی از مهمترین دیدنی‌های تاریخی این کشور بشمار می‌آید.

شهر ممنوعه به روایتی وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان بشمار می‌رود.

احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور جو دی دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز گردید و ظرف ۱۴ سال ساخته شد. تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسله چینگ (قریب ۵۰۰ سال) جمعا ۲۴ امپراتور در این شهر ممنوعه اقامت کرده و بر چین فرمان رانده اند. از سال ۱۹۲۴ بازدید از این مجموعه به عنوان کاخ موزه برای عموم آزاد گردید و ممنوعه بودن آن پایان پذیرفت.

این اثر نادر با ساختگاهی مستطیل شکل مساحتی حدود ۷۲ هکتار را در برمی گیرد. ابعاد آن ۹۶۱ متر طول در امتداد شمال به جنوب و ۷۵۳ متر عرض در امتداد شرق به غرب است. دیواری با ارتفاع ۱۰ متر و خندقی با عرض ۵۲ متر دورتا دور مجموعه را فراگرفته است. دیوار در هر ضلع خود یک دروازه را جای داده است. بر روی ضلع جنوبی «دروازه نیمروز» (Meridian Gate) و بر روی ضلع شمالی «دروازه نیروی ایزدی» (Gate of Divine Might) قرار دارد. دیوارها ضخیم هستند و طوری طراحی شده اند که در برابر آتش توپخانه آن زمان مقاومت کنند.

 


8-معابد باگان پاگودا:

معابد باگان پاگودا


مجموعه معابدذ بودایی است که مربوط به قرن 11 تا 13 میلادی است .

 


9-معبد کارناک:

معبد کارناک


معبد بسیار بزرگی در کنار رو نیل است که کانون مذهبی مصریان در زمان مصر قدیم بوده است.

 


10-تئوتیهواکان

ئوتیهواکان


نام مکان باستانی بزرگی‌است در حوزهٔ آبگیر مکزیک که بزرگترین هرم‌هایی که پیش از درون‌شد اسپانیاییان بدین سرزمین ساخته‌شده‌است در آن جای دارد.

تئوتیهواکان از نیمه نخست هزارهٔ یکم در اوج و بزرگترین شهر قاره آمریکا پیش از اکتشاف این قاره به دست اروپاییان بود. در اوج خود این شهر ۱۰۰ هزار باشنده را در خود جای می‌داده‌است. این شهر بر سراسر آمریکای میانه نفوذ داشته‌است. مردمان آن به احتمال از گروه‌های نژادی ناهوا، اتمی و توتوناک بوده‌اند.

این بخش تاریخی امروزه در شهرداری سن خوان در ایالت مکزیکو جای‌گرفته‌است و در حدود ۴۰کیلومتری شمال خاوری شهر مکزیکو. این بخش تاریخی ۸۳ کیلومتر مربع گتردگی دارد و از ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌است.

+ نوشته شده در  یکم اردیبهشت 1390ساعت 16:6  توسط یاسر مهرانی  |  نظر بدهید

 

به گزارش برنا، سایت های عربی اعلام کردند، "شیخه موزه" همسر دوم امیر که ایرانی الاصل است  که نام وی در لیست شیک پوش ترین زنان جهان در سال 2010 آمده بود به عنوان شیک پوش ترین زن جهان انتخاب شد.


در همین حال "پرنس چارز" ولیعهد انگلیس نیز به عنوان شیک پوش ترین مرد جهان انتخاب شده است.

روزنامه گاردین انگلیس "شیخه موزه" را از لیست زنان شیک پوش در سال 2010 به عنوان چهره سرشناس مد جدید در لباس های شیک و اعیانی انتخاب کرد.


گفتنی است که در این لیست "لئوناردو دی کاپریو" بازیگر سرشناس هالیوود و "یواخیم لو" مربی تیم ملی آلمان نیز به عنوان شیک پوش ترین و خوش تیپ ترین مردهای جهان انتخاب شدند.

 

Persianv.com At site

Persianv.com At site

+ نوشته شده در  یکم اردیبهشت 1390ساعت 15:48  توسط یاسر مهرانی  |  نظر بدهید

 

 

به بهانه زادروز چارلی چاپلین


سر چارلز اسپنسر چاپلین (Sir Charles Spencer Chaplin) در 16 آوریل سال 1889 (122 سال پیش) در لندن به دنیا آمد. چارلی مهمترین و تاثیرگذارترین شاگرد مك سنت و فرزند یك نمایشگر تالارهای محلی موسیقی انگلیسی به نام جرالدین چاپلین بود. والدین چاپلین هر دو هنرمندانی در سالن بزرگ شهر لندن بودند و هر دو بازیگر و آوازه‌خوان، اما پیش از آنكه وی 3 ساله شود از هم جدا شدند.

چارلی آواز خواندن را از مادرش آموخت. بعدها مادرش دچار بیماری روانی می‌شود و در یك آسایشگاه در حوالی لندن بستری می‌شود. اما پدرش زمانی كه چارلی ۱۲ ساله بود، فوت شد. زمانی كه مادرش در یكی از اجراهای زنده تئاتر كه برای سربازان اجرا می‌شد، جسمی به سر وی برخورد كرد و آسیب دید، چارلی 5 ساله روی صحنه رفت و تماشاچیان عصبانی را با خواندن آهنگی سرگرم و آرام كرد. با بستری شدن مادر، چارلی و برادرش رابطهٔ عمیق تری پیدا كردند و هر دو با استعداد بالایی كه داشتند در همین سالن قدیمی كه پدر و مادرشان در آن كار می‌كردند، مشغول به كار شدند.



چاپلین در سال 1910 به آمریكا رفت و با برادرانش استودیو چاپلین را تاسیس كردند. در سال ۱۹۲۸ مادر چاپلین، درست در زمانی كه ۷ سال از انتقال وی توسط پسران به هالیوود می‌گذشت، از دنیا رفت. بعدها چارلی از وجود برادری ناتنی از سمت مادر آگاه ‌شد به نام ویلر دریدن كه این برادر نیز به مابقی برادران در هالیوود و استودیو چاپلین ‌پیوست. چاپلین یهودی‌زاده فقیری بود كه دوران كودكی را در دشواری و تنگدستی گذراند و در نخستین سال‌های شكوفایی سینما در امریكا، با تكیه بر خلاقیت و استعداد خود به اوج شهرت رسید.

در سال ۱۹۱۳ بازی چاپلین در آمریكا مورد توجه یكی از فیلمسازان قرار می‌گیرد و از آن پس با شركت فیلمسازی كی استون همكاری می‌كند. وی نخستین فیلمش را با نام ساختن یك زندگی كه فیلم كمدی بود در سال ۱۹۱۴ آغاز كرد. در این كمپانی و با این فیلم چاپلین به شهرت رسید. به تدریج چاپلین به محبوب‌ترین هنرمند تاریخ سینما تبدیل شد و تهیه‌كنندگی آثارش را نیز بر عهده گرفت.

در 1913، هنگامی كه با دستمزد 150 دلار در هفته در كمپانی كی استون استخدام شد، یك بازیگر سیار نمایش‌های وودویل امریكایی بود. در نخستین فیلمی كه به نام در تلاش معاش (1914) برای مك سنت بازی كرد، نقش یك شیك پوش تیپیك انگلیسی به او محول شد، اما با فیلم دومش، مخمصه غریب مبیل 1914، كاركتر یك ولگرد كوچولو را معرفی كرد؛ كاركتری كه بعدها او را شهره آفاق ساخت و به یك نماد جهانی سینمایی از یك فرد عامی در دوران ما بدل كرد.



 
چاپلین در كمپانی كی استون در 34 فیلم كوتاه و 6 حلقه‌ای داستانی با عنوان رمانس ناكام تیلی (1914) به كارگردانی مك سنت بازی كرد و كاراكتر این دلقك ریزنقش محزون را به تدریج پرورش داد. شخصیتی با كفشهایی كه برایش بزرگ بودند، شلواری گشاد و كتی تنگ كه كلاه لبه‌دار دربی بر سر می گذاشت. شخصیت پردازی درخشان او، همراه با حركات پانتومیم كه چارلی تبحر بی‌مانندی در آن داشت، از ولگرد كوچولو انسانی ساخت كه با جهان پیرامون خود به كلی بیگانه است.

از جمله مشهورترین فیلمهایی كه چاپلین در كمپانی اسانی ساخت، می‌توان به ولگرد، شغل، بانك، شبی در نمایش اشاره كرد. این فیلم‌ها در سال 1915 ساخته شدند. این فیلم‌ها چندان مورد استقبال قرار گرفتند كه چارلی سال بعد درخواست هفته‌ای 10 هزار دلار به اضافه پیش پرداختی معادل 150000 دلاری پس از امضای قرارداد برای ساختن 12 فیلم برای كمپانی میوچوال را كرد.


 

معروف‌ترین فیلم‌های چاپلین در كمپانی میوچوال عبارتند از: بازرس فرودگاه (1916)، مامور آتش نشانی (1916)، ساعت یك صبح (1916)، سر سره بازی (1916)، سمساری (1916)، خیابان اوباش (1917)، مهاجر (1917)، ماجراجو (1917).

چاپلین در سال ۱۹۱۹ به همراهی تعدادی از دوستان سینمایی‌اش اتحادیه سینماگران را تاسیس كرد. آن زمان این فرصت برای او پدید آمده بود تا پس از سالها، به دلمشغولی‌های خود بپردازد و فارغ از نظام مافیایی حاكم بر هالیوود، حرف دل خویش را به زبان تصویر بیان كند.

بسیاری چارلی چاپلین را تنها یك كمدین موفق می‌دانند حال آنكه او در طول زندگانی خود در زمینه موسیقی نیز استعداد فراوانی از خود نشان داد. ساخت موسیقی فیلم كار عادی وی بود و توانست در مجموع موسیقی 23 فیلم را به پایان برساند. موسیقی فیلم لایم لایت ساخته چاپلین در سال 1972 برنده جایزه اسكار شد.

شخصیت چاپلین بیشتر به عنوان "آواره" شهرت یافت كه در زبانهای مختلف دنیا مفهومی به مانند فردی ولگرد با رفتارهای پیچیده اما بزرگ منشانه داشت. در سال ۱۹۱۵ چاپلین با یك كمپانی تازه قرارداد بست و مشغول ساخت فیلم‌های بلندتری شد.


 


 
در سال ۱۹۱۶ كمپانی فیلم موچوال مبلغ ۶۷۰ هزار دلار با چاپلین قرارداد بست و در مدت ۱۸ ماه وی ۱۲ فیلم بلندمدت كمدی برای آنها ساخت كه در این نوع از ویژگی ممتازی در تاریخ سینما برخوردار بودند. در واقع تمام فیلم‌های كه در این كمپانی ساخته شد، به یك اثر كلاسیك سینمای كمدی تبدیل شدند.

در پایان این سالها آمریكا وارد جنگ جهانی شد و چاپلین دورهٔ جدیدی از سینمای خود را با دوستانی آغاز كرد. از سال ۱۹۱۸ چاپلین در استودیو خود مشغول به كار شد. تمام فیلمهای پیشین دوباره ویرایش و كات شدند و در سال‌های مختلف موسیقی و تدوین جدید صورت گرفت.

دیكتاتور بزرگ نخستین فیلم كاملا ناطق چاپلین بود كه در اوضاع نابسامان جهانی در دهه 40، اثری ضد نازی بود. این فیلم در مورد دیكتاتوری اروپایی و در واقع تاریخچه زندگی آدنوید هینكل، دیكتاتور كشور خیالی تامانیا است كه دست به كشتار یهودی‌ها می‌زند و اروپا را درگیر جنگ می‌كند.

برخی این فیلم را نپسندیدند و برخی جنبه سیاسی آن را جدی و برخی آن را به قدر كافی جدی نگرفتند. با این حال این فیلم از نظر تجاری محبوبیت فراوانی پیدا كرد و چاپلین را همچنان به عنوان یك ستاره در اوج نگاه داشت. سرانجام، سر چارلز اسپنسر چاپلین، اسطوره سینمای صامت (1889- 1977)، 25 دسامبر سال 1977 در سن 88 سالگی درگذشت.


 


برخی از افتخارات چارلی چاپلین:


برنده جایزه اسكار بهترین موسیقی اورجینال برای فیلم لایم لایت در سال ۱۹۷۳
نامزد دریافت جایزه اسكار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم دیكتاتور بزرگ در سال ۱۹۴۱
نامزد دریافت جایزه اسكار در رشته بهترین فیلم نامه اورجینال برای فیلم موسیو وردو در سال ۱۹۴۸
دریافت جایزه اسكار بهترین دستاورد هنری برای فیلم سیرك در سال ۱۹۲۹
دریافت جایزه افتخاری یك عمر فعالیت هنری در سال ۱۹۷۲
برنده جایزه افتخاری شیر طلایی از جشنواره ونیز در سال ۱۹۷۲

برخی از فیلم‌های چارلی چاپلین:


آتش‌نشان، ماجراجو، یك زندگی سگی، پسر بچه، دیكتاتور بزرگ، سیرك، شهر نورانی می‌شود، عصر جدید، مغازه وسیقه گذاری، دریا، غریبه، یك زن، بانك، سرسره بازی، خیابان آرام ...


نمایی از برخی فیلم‌های كمدی چارلی چاپلین








































چارلی چاپلین، در كنار گاندی




چارلی چاپلین، در كنار آلبرت اینشتین



:: موضوعات مرتبط: دل مشغولیهای من , ,
:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 38
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یاسر مهرانـی

 

قسمت چهارم

بعد از کلی فکر و یادداشت هایی که همیشه تو سفرهام انجام می دم تونستم این مقدار مطالب رو برای شما جمع

آوری کنم سعی کردم مراکزی را برای خرید به شما معرفی کنم که هم در وقت شما و هم در هزینه شما کمتر ضرر

کنید باید توجه کرد که برای دیدن هر جایی باید هزینه ای کنید حالا به شانس شما بر می گردد که اون مرکز خرید یا

جای دیدنی مورد علاقه شما بوده است یا نه یا جالب بوده یا نه

خوب جالب بگم بعضی از چیزهایی که برای خودم جالب بوده را امروز میخام براتون ثبت کنم

اول به مسجد ابی می پردازم که قبلا توضیحات تاریخی آنرا دادم این کلمه ابی را توریست های اروپایی به این

مسجد دادن ،شما وقتی با تراموا در ایستگاه سلطان احمد پیاده میشوید نگاهتان به سازه ای می افتد با ارتفاع زیاد

که از مسجد بودن ان لذت می برید بنایی با ارتفاع زیاد و این مسئله برای شما که در قسمت اروپایی استانبول

هستید تازگی ندارد چون تمام مساجد و سازه ها در این شهر با ارتفاع بالا هستند .

بعد از گذشتن از سمبل هایی جالب که بعدا به ان می پردازم وارد حیاط مسجد میشوید جالب این است که تمام

توریست های خارجی وقتی وارد جاهای مقدس می شوند سعی میکنن تا تماما حرمت ان جا را حفظ کنند اما

بعضی از ایرانی ها کارهایی انجام می دهند که باعث تاسف است بگذریم ....

بعد از در آوردن کفشهایمان وارد مسجد شدیم اولین چیزی که برایم جالب بود 2 ستون بزرگ وسط مسجد بود

که متوجه شدم در آن مخازنی وجود دارد و سر این ستون سر باز است تا اب باران در ان ذخیره شده  و توسط شیری

که در پایین ستون تعبیه شده است  تا کسانی که

نمی توانند در بیرون وضو بگیرن در داخل این عمل را انجام دهند 

2- کاشی های ابی بسیار زیبای این بنا قابل تعریف نمی باشد 3-در گذشته نور این مسجد بزرگ توسط شمع

روشن می شد که دود این وسایل به بالای مسجد می رفته در بالای سقف محلی برای جمع اوری این دوده ها تعبیه

شده بود که گفته می شد  به مرکب تبدیل می شده و اثر کتب خطی در ایران و عراق با این مرکب نوشته میشده

3- این مسجد دارای 4 ستون بوده که بعدا 2 ستون به ان اضافه کردن که هم اکنون دارای 6 ستون هست که به نیت

خلیفه اول دوم و سوم و حضرت علی (ع) و بعد2 ستون به نام  امام حسین و حسن (ع) اضافه شد

4- گفته میشود تا قبل از ورود پادشاه عربستان این مسجد بزرگترین مسجد در جهان بوده که با دستور پادشاه

عربستان تعدا د ستونهای مسجد  النبی افزایش یافته و اکنون این لقب را مسجد النبی دارد پادشاه عربستان

دستور ساخت ماکتی از این مسجد را با طلا داد که در خروجی مسجد قابل دیدن و تحسین است

 

جزایر دریای مرمر که بزرگترین آنها بیوک ادا یا پرنسس نام دارد هزینه این گشت 70 دلار نفری می باشد

برای رفتن به این جزیره با کشتی مسافتی 3 ساعته را می پیمایید و زمان وارد شدن به این جزیره کالسکه هایی

نظر شما را جلب می کنن که توریستها را دور جزیره می گردانند هزینه آن برای یک گشت کوتاه 50 لیر است

البته شما می توانید با پرداخت 5 لیر و اجاره یک دوچرخه هم به جییب و هم به سلامتی خودتان کمک کنید

و هر جا خواستید بایستید و لذت ببرید و عکس بگیرید این جزیره واقعا پرنسس است چون احساس میکنید

در قطعه ای از بهشت قرار گرفته اید خانه های بسیار زیبا و منظره ای جالب خوش بحال ساکنین این جزیره

پایان قسمت 4



:: موضوعات مرتبط: جاهای دیدنی استانبول , ,
:: برچسب‌ها: جاهای دیدنی استانبول و مطالب جالب ,
:: بازدید از این مطلب : 1002
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یاسر مهرانـی

اگر باز هم جای به نظرم رسید که برای خرید مناسب باشد در اختیار شما قرار خواهم داد

سابق بر این، اصناف متعددی نواحی خاص خود را در بازار بزرگ (Great Bazar) و Kapoli Carsi داشته‌اند، در حال حاضر بیشتر، فروشگاه‌های چرم، فرش و طلا اینگونه‌اند. بازار بالغ بر 5000 مغازه دارد و چانهزدن ضروری به نظر می‌رسد.

بازار ادویه در پایه اصلی پل Galata، در Eminonu قرار دارد و به بازار مصری معروف است، زیرا ادویه‌های وارداتی آن از مصر می‌آیند. در مسیرهای اطراف بازار، شما می‌توانید پنیر، عسل و انواع سوسیس را خریداری کنید.

Istiklal Caddesi، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شیک در ناحیه Pera و اکنون در Beyoglu است. بهترین خریدها به حومه شهر از Etiler حرکت داده می‌شوند، اما برخی کالاهای خوب باقی می‌مانند.

همان‌طور که از سینمای قدیمی Atlas Han بر می‌آید، Istiklal Cad.209، یک دالان سر پوشیده خرید، برای مغازه‌های عتیقه‌فروشی است. دیگر خیابان‌های عالی در استانبول عبارتند از Vali Konagi Caddesi در منطقه Nisantasi، پشت هتل هیلتون (Hilton)، با مغازه‌هایی با برندهای بسیار.

Bagdat Caddesi، در سمت آسیایی کشیده شده و یک منطقه عالی برای خرید است. در اینجا مغازه‌های بسیاری با برندهای عالی وجود دارند و قیمت‌ها برخی مواقع از داخل شهر ارزان‌تر هستند، زیرا توریست‌های کمی این ناحیه را پیدا می‌کنند.

در راه فرودگاه، در کنار دریای مرمره، Galleria، یک مرکز خرید بزرگ وجود دارد. دیگر بازار مدرن Akmerkez در Etlier/Levent است. در اینجا 241 فروشگاه و رستوران در 4 طبقه وجود دارند. می‌توانید از طریق مترو در Taksim استفاده کنید.

 


Istinye Park Shopping Mall Istinye Park Shopping Mall
Istinye Park بر پایه یک طراحی منحصر بفرد بنا شده است. این مکان که در سال 2007 افتتاح شده است دارای 2 ناحیه سر پوشیده و سرباز شامل یک پارک و یک بازار غذایی معتبر ترکی میباشد. مرکز به 3 بخش تقسیم شده است. فضای تفریحی اصلی در یک ساختمان مجلل 4 طبقه واقع شده است که شامل 12 سینما با 2600 صندلی به همراه یک سینمای IMAX سه بعدی ویژه کوکان میباشد. مرکز لوازم خانگی در یک میدان شهری فضای باز به همراه یک پارک سبز قرار گرفته است. همچنین اینجا شامل یک ناحیه شیک داخلی به همراه بسیاری از برندهای معروف همچون Zara، Max Mara، Hugo Boss، Mango، Dior و Dolce & Gabbana تا نامهای کمتر آشنا میباشد. کافه رستوران گردان بین المللی آن در طبقه همکف مجتمع واقع شده است. ناحیه بازار به سبک بازارهای سنتی ترکی طراحی شده است و شامل چندین رستوران از جمله رستوران Ottoman، Fish و Steakhouse Gonaydin به همراه چندین مغازه فروش محصولات تر و تازه میباشد. فروشگاه دارای یک پارکینگ با ظرفیت 120 خودرو است.


Yastik By Rifat Ozbek Yastik By Rifat Ozbek
Yastik در زبان ترکی به معنی "متکتا" یا "کوسن" است. 


Grand Bazaar - Kapali Carsi Grand Bazaar - Kapali Carsi

بهتر است کیف پول و حوصله خود را برای بازار بزرگ، آشفته و رنگارنگ استانبول آماده کنید. اینجا یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده دنیا است. این بازار در سال 1461 میلادی توسط سلطان محمد دوم (محمد فاتح) ساخته شده. با رونق تجارت، مغازه داران شروع به ساختن سقفهایی در اطراف محوطه کردند تا از بدی آب و هوا در امان باشند و مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کنند. این بازار در حال حاضر بیش از 4000 مغازه را در 64 خیابان سرپوشیده و در محیطی به مساحت تقریبی 31000 متر مربع پوشش میدهد. به طور متوسط روزانه بین 250.000 تا 400.000 نفر به منظور تماشا یا خرید و فروش محصولات خود به این بازار مراجعه میکنند. اگرچه اینروزها هنوز بخشهای ویژه ای برای طلا و نقره جات و محصولات چرمی وجود دارد، اما برای بسیاری از بازدید کنندگان دیدن خیابانهایی که هر چیزی را از فرش و قالی گرفته تا ادویه جات، چای، فانوس، لباس، سوغاتی، ظروف مسی، سرامیک، پیپ و ... میفروشند میتواند هیجان انگیز باشد. اگر بدقت گوش دهید میتوانید فریادهای فروشندگان خارجی طلا و جواهر را از اطراف بشنوید.

اول مطمئن شوید که چه میخواهید و برای آن چه مبلغی میخواهید پرداخت کنید، سپس خود را برای یک چانه زنی به همراه کمی تند خوئی و خشونت آماده کنید.

ساعت کاری: دوشنبه تا شنبه 9 تا 19:00 - بازار در روزهای یکشنبه، 29 اکتبر، روز استقلال ترکیه، ماه رمضان و عید قربان تعطیل است.
ورودیه: رایگان
دریافت نقشه
Addres Istanbul Addres Istanbul

Addres Istanbul نخستین مرکز فروشگاهی دکوراسیون منزل میباشد که محدوده وسیعی از فروشگاههای با کیفت عالی لوازم طراحی منزل و مجموعه ای از فروشگاههای اختصاصی را شامل میشود. Addres Istanbul توسط یکی از بزرگترین معمارهای محلی، Emre Arolat، طراحی شده است. استفاده از ستونهای صیغلی و شیشه ای مدرن در فروشگاههای زنجیره ای از نقاط برجسته کار اوست.

از اتاقهای نشیمن گرفته تا اتاقهای خواب، آشپزخانه، دفتر کار، اتاق غذاخوری، حمام و باغ، از نظر منسوجات، روشنایی، کف سازی و تجهیزات جانبی Addres Istanbul همان مکانی است که بسیاری از امکانات را برای خانه و محل کارتان فراهم میکند. بیش از 30 برند محلی و بین المللی در Addres Istanbul فراهم شده است، از جمله Habitat، Vacco، Bang & Olufsen، Hilker، Riviera Mason، BicuitT، Hamam، Becara، Atlantic Homes، Bahar Korcan. در فروشگاه Addres Istanbul خدمات نصب و طراحی نیز ارائه میشود. در این فروشگاه تعدادی اتاق نمایشگاهی با امکانات کامل برای راهنمایی خریداران درباره محصولات مختلف وجود دارد.


 


Istiklal Street - Taksim Kaleici
خیابان Istiklal (استقلال) مسلما معروفترین خیابان در استانوبل است. این خیابان در منطقه Beyoglu، در سمت اروپایی شهر واقع شده است. نام قبلی این خیابان Cadde Kebir (بزرگ خیابان) بوده که پس از جمهوری ترکیه در سال 1923 به این نام تغییر یافته است. در هنگام بازدید از این خیابان میلونها نفر را در سراسر خیابان مشاهده خواهید کرد که هر روز برای لذت بردن از مغازه ها، کافه ها، گالریهای هنری، رستورانها، کلیساها، سینماها، مساجد و بسیاری جاهای دیگر در جنب و جوش هستند.


Carsamb (Wednesday) Pazari In Fatih Carsamb (Wednesday) Pazari In Fatih
بازار Fatih بزرگترین بازار فضای باز در استانبول است. این بازار شامل 7 خیابان اصلی و  17 خیابان میباشد. مردم محلی از سراسر منطقه جهت خرید به اینجا می آیند. بازار شامل 4811 مغازه است که در آن میتوان هر چیزی از جمله محصولات تازه، گل، لباس، سرامیک و ... را برای خرید پیدا کرد.


Carousel Shopping Mall CarouselShoppingMall
یکی


Istanbul Forum Shopping Mall Istanbul Forum Shopping Mall
فروشگاه Istanbul Forum در منطقه Bayrampasa قرار گرفته و بزرگترین مرکز خرید استانبول

 

حال به گشت و گذار می پردازم در قسمت اول گفتم که هزینه ای که شما برای دیدن هر جایی به تور می پردازید

حداقل به صرفه نیست و راه روش درست گشتن را هم گفتم باید حداقل استفاده را بکنید و جایی نماند که نرفته

باشید

من خودم در اکثر سفر هایم سعی می کنم با برنامه ریزی دقیق تمام جاذبه های ان

کشور را ببینم حتی جاهایی که به نظر لیدر ها جالب نیست و همین مسئله

شگفتی های زیادی را برای من داشته است

امروز قصد دارم جاذبه های شهر استانبول در قسمت اروپایی را نام برده

و در ادامه با توضیح مختصری ان جاذبه را معرفی کرده سپس ادرس و مسیر رفت و

آمد شمارا با هر وسیله نقلیه ای بیان کنم امید وارم مطالبی را فراموش نکرده باشم

و مطالب کاربردی باشد

ابتدا منویی که هر لیدر در ابتدا به شما می دهد باقیمت آن گشت را معرفی

می کنم

1-شب ترک 2-جزایر دریای مرمر 3-مساجد معروف و جالب 4-تنگه زیبای بسفور


 
5-کاخ توپ کاپی6-مسجد ایا صوفیه 7-برج گالاتاو........

 

جزایر دریای مرمره

جزایر دریای مرمره در آبهای استانبول، در قسمت آسیایی و اروپایی استانبول و در خطوط ساحلی دریای مرمره از هر طرف که به دریا نگاه کنید جزایر زیبای پرنسس به چشم می خورد. این چهار جزیره با نام های قینالی آدا، بورغاز آداسی، هئیبه لی آدا و بیوک آدا از زیباترین مناظر طبیعی دنیا برخوردار است و از محاسن دیگر این جزایر این است که در این جزیره ها اتومبیل وجود ندارد و تمام اهالی از درشکه برای رفت و آمد استفاده می کنند که این شامل توریست ها هم می شود.همه ساله از جزایر هزاران توریست دیدن می کنند.
 

 

 
 مسجد ایاصوفیه
 
 
 
 یکی از معروف ترین و دیدنی ترین بناهای موجود در ترکیه و شهر استانبول است. این مسجد که پیش از این کلیسای ارتدوکس در زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بوده اکنون علاوه بر مسجد یک موزه نیز می باشد از این رو به نام مسجد و موزه ایاصوفیه شهرت دارد.  این نکته جالب است بدانید که این مسجد که زمانی کلیسا بوده به مدت هزار سال بزرگ ترین کلیسا و بنای مذهبی در دنیا بوده است.  تا اینکه کلیسای مشهور سویل در اسپانیا این عنوان را از ایاصوفیه ربود و پایانی بود بر بلامنازع بودن بزرگی این کلیسا در دنیا. بنای اولیه کلیسایی این مسجد در قرن ششم میلادی در امپراتوری بیزانس ساخته شده. در سال 1453 با اشغال استانبول توسط سپاه عثمانی و استقرار امپرواتوری عثمانی در این منطقه سلطان محمد دوم پادشاه عثمانی دستور تغییر کاربری این کلیسا را به مسجد اعلان کرده و دستور تغییر آن را صادر کرد. با این تغییر کاربری این مسجد از نظر الگوی معماری مدلی شد برای سایر امکان مذهبی دیگر در امپراتوری عثمانی که بسیاری از مساجد دیگر از این الگو در ساخت بنای خود استفاده کردند. جالب است بدانید که نام صوفیه از نام یکی از اساطیر یونانی به نام صوفیا است که به معنای خدای هوشمندی و فراست است. طول این مسجد در طولانی ترین قسمت 82 متر و عرض آن 73 متر است و ارتفاع آن در بالاترین قسمت گنبد 55 متر است. این مسجد در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد و با اضافه شدن بناها و مناره ها و بازسازی در سال 1935 به موزه تبدیل شده و درخدمت گردشگری کشور ترکیه قرار گرفته است.
مسجد ایاصوفیه
در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوكلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با كار ۱۰ هزار كارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تكمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیك ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام‌ گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله،محمد،ابوبکر،عمر،عثمان،علی،حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحه‌ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین گردید. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد كه بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده است. مسجد ایا صوفیه از عجایب هفتگانه دنیای امروز می باشد.

 

برج گالاتا

برج گالاتا یکی از دیدنی های شهر استانبول است. برج گالاتا در سال 1349 میلادی به دست جنو والی ها که در اطراف گالاتا دیوارهای بلند کشیده بودند به عنوان برج اصلی ساخته شد. داخل قلعه پلکان سنگی مارپیچی که تا محوطه بزرگی ادامه می یابد وجود دارد.این قلعه در سال 1967 بازسازی شد. احمد چلپی ملقب به هزارفن در قرن هفدهم با ایده گرفتن از لئوناردو داوینچی و بال هایی که او طراحی کرده بود با پرواز از فراز برج گالاتا و عبور از تنگه یا بغاز در قسمت آسیایی استانبول بر زمین نشست
 
 

پارک آبی استانبول

از پارک آبی استانبول شهر آبی کوچکی است که در آن استخر های مختلف از جمله استخر مواج، استخر المپیک و استخر بچه ها و سرسره ها و تونل های آبی مرتفع وجود دارد و شما می توانید به همراه خانواده لحظات شادی را در این پارک ها سپری کنید.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان محمد(مسجد آبی) به ثمر نشستن همه تلاش ها برای هماهنگی،تقارن و ظرافت است.با شش مناره و حیاطی که از همه مساجد دوره عثمانی بزرگ تر است.این مسجد در فاصله سال های 1609 تا 1616 هزار سال پس از مسجد ایاصوفیه به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند و وی در همین مسجد دفن شده است. در غرب این مسجد را با نام مسجد کبود می شناسند چرا که در نقاشی های طرح داخلی از ده ها هزار کاشی آبی استفاده شده است.

شب ترک استانبول

شب ترک استانبول سالن بزرگی است که توریست ها از کشورهای مختلف برای صرف غذا، نوشیدنی و آشنایی بیشتر با آداب و رسوم و فرهنگ ترک ها در آنجا جمع می شوند و گروه های مختلف با اجرای رقص های محلی ترکیه، اُرینتال و قفقازی و اجرای موزیک و آواز به صورت زنده برای میهمانان خویش هنرنمایی می کنند. شاید باور نکنید که شب های استانبول می توانید بیش از آنچه تصور می کنید جالب و جذاب باشد. شب ترک و اوقات خوش آنجا را از یاد نبرید.



:: موضوعات مرتبط: مراکز خرید استانبول , جاهای دیدنی استانبول , ,
:: بازدید از این مطلب : 725
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 اسفند 1389 | نظرات ()